Home » Regnskap » E » Eksponeringsrabatt

Eksponeringsrabatt

En ekstrarabatt til detaljister fra produsenter når detaljistene kjøper en viss minstemengde fra vedkommende produsent og eksponerer produktene etter avtale.

Nærmere forklart. Ekisponeringsrabatt

Eksponeringsrabatt brukes mye i dagligaverhandelen for å få plassert varer så nært kassen som mulig og på egne plasser hvor kundene oppdager dem enkelt.

Det som er særlig viktig for leverandøren er å få en så fremtrendende plass i butikkens varesortiment at de tiltrekker seg kunder som egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe nettopp deres produkt da de skrev sine handlelister.

Butikken får kvantumsrabatt for å tillate eksponering av kampansjeprodukter, nye varesortiment eller ledende produkter fra en stor leverandør.

Det å tiltrekke seg kunder innen varehandelen er med årene utviklet seg til å bli en egen gren innen markedsføring. Og både butikker, grossister og produsenter bruker mye penger på å eksponere nettopp sine produkter.