Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!



 

 
                   

 

REGNSKAPSLEKSIKON E
 
EBITA
Effekter (Finans)
Effektiv handel
Effektiv verdi (Finans)
Effektivitet
Effektivitet (Formel)
Effetivitetsgrad (Formel)
Effektivitetsmål (Formel)
Effekten av skjulte reserver i balansen
Egenkapital (Finans)
Egenkapitalmetoden
Egenkapitaloppstilling
Egenkapitaltransaksjon
Egenemisjon
Egenfinansiering
Egen ordre
Egentlig endossement
Egenverdi
Eget areal
Egenkapitalprosent (Formel)
Egenkapitalrenabilitet (Formel)
Egenkapitalrentabilitet etter skatt
Egenkapitalrentabilitet før skatt
Eiendeler
Eiendomsforbehold
Eiendomsmekler
Eiendomsskatt
Eiendomsverdi
Eiergrad (Formel)
Eierkostnader
Eiers kapitalkonto
Eiers privatkonto
Eksakt egenkapital
Eksklusiv distribusjon
Eksklusivt salg
Eksponeringsrabatt
Eksportør
Ekstern analyse
Ekstern finansiering
Eksterne inntekter
Eksternregnskap
Ekstraktiv virksomhet
Ekstraordinære avskrivninger
Ekstraordinære inntekter
Ekstraordinære kostnader
Ekstraordinære utgifter
Ekte fonds
Ekvivalenskalkyle
Ekvivalensmengde
Ekvivalensmetode
Ekvivalenstall
Elastisk budsjett
Elastisk etterspørsel
Elementære produksjonsfaktorer
Emballasje
Embargo
Emisjon (Finans)
Emisjonsbank (Finans)
Emisjonsgevinst (Finans)
Emisjonskurs (Finans)
Emisjonsmetoder (Finans)
En detalj
Èn for alle og alle for èn
En gros
Endelig behov
Endelig etterspørsel
Endossat
Endossement
Endossent
Eneagentur
Eneeierforetak - se enkeltpersonforetak
Enhetsregistert - se Handelsregister
Enkeltpersonforetak (Finans)
Eneforhandler
Energikrevende industri
Energiorientering
Engroshandel
Engros-prsinindeks
Enhetsforbruk
Enhetsinntekt (Formel)
Enhetskostnad (Formel)
Enhetspris
Enhetsprisforretning
Enkeltprokura
Er-verdier
Erstatningskjøp / erstatningssalg
Erstatningsrente - se Morarente
Etterkalkyle
Etterkrav
Etterskuddsbetaling
Etterspørselsoverskudd
Etterspørselspress
Etterspørselsunderskudd
Evaluere
 

Kostnadene ved å starte opp en nettbasert virksomhet

Mange tyr til nettbaserte løsninger for å nå ut til et større publikum og spare penger på å ikke drifte et fysisk lokale. Selv om det som oftest er et rimeligere alternativ, er det viktig å være oppmerksom på at det ikke er uten kostnader.


Når størrelsen teller
Jo større bedriften er, jo større vil også kostnadene være. Tenk deg kontrasten mellom en liten oppstartsbedrift som selger håndlagde smykker, med store selskaper som tilbyr casinospill på nett. Mens en liten nettbutikk kan klare seg med enkle og rimelige løsninger, vokser kravene gjerne i takt med størrelsen på virksomheten. Nettcasinoer må blant annet ha flere lokkemidler for å hevde seg i møtet med tøff konkurranse, og fokuserer på et stort spilltilbud og ekstra goder, som bonuser, progressive jackpotspill og live casino. I tillegg til et stort spilltilbud, som naturligvis krever en betydelig porsjon av budsjettet, er det en rekke andre kostnader som både nettcasinoer og andre aktører av ulike størrelser må budsjettere inn. Vi skal se på noen av dem.

Domene og nettside
Et navn kan være overraskende viktig, og det inkluderer navnet på bedriften din og ikke minst domenenavnet. For casinovirksomheter kan et navn bety nye kunder, eller tap av interesse, avhengig av hvor fengende navn og domenenavn er. Du har ofte muligheten til å kjøpe pakker med domene og e-postadresse mot en månedlig eller årlig avgift, eller du kan gå for større pakkeløsninger.


Pakkeløsning basert på behov
I mange tilfeller kan det lønne seg å gå for en pakkeløsning fra en nettsideleverandør som er spesielt tilpasset bedriften din. Disse kommer i ulike prisklasser, og i tillegg til månedlige eller årlige avgifter, kan det tilkomme oppstartskostnader samt vedlikeholds- og oppgraderingskostnader.

Kilde: Unsplash

 

Design
Dersom du vil drive en profesjonell virksomhet, må nettsiden reflektere den samme ambisjonen. Om vi tenker casino, må bedriften ha et design som er gøyalt og inviterende. Det finnes en rekke gode maler å velge mellom, men hvis du virkelig vil fange oppmerksomheten til potensielle kunder kan det lønne seg med profesjonell assistanse.


Markedsføring og innholdsprodusering
For å lykkes i et stadig mer krevende konkurransemarked, er det viktig at bedriften din markedsføres på en best mulig måte. Innholdet må være søkemotoroptimalisert for å genere flest mulige treff, og det kan dessuten lønne seg å bli enda mer synlig i søkemotorene med betalte søk (også kjent som Pay Per Click).

Kilde: Unsplash

 

Betalingsløsninger
Hovedpoenget med å drive en bedrift er som regel å tjene penger, og det betyr at du bør fokusere på et godt utvalg av betalingsmetoder for både innland og utland. Ikke glem at transaksjonsgebyrer kan komme i tillegg.


SSL-sertifikat
Det er flere sertifikater som kan lønne seg for bedriften din, og et av de viktigste er SSL-sertifikatet. Hovedgrunnen er at kun nettsider som har et SSL-sertifikat vil bli vist som sikre og trygge av de største nettleserne. Nettsteder med SSL-sertifikat kan gjenkjennes ved en lås i adresselinjen samt at adressen har HTTPS istedenfor HTTP.


Utgifter for ansatte
Mange tenker gjerne at de vil kunne ta seg av alle oppgaver i bedriften i oppstartsfasen, men det kan ofte lønne seg med et par ekstra hender. Har du egentlig kapasitet til å ta deg av kundeservice, regnskap, administrerende oppgaver og markedsføring (noe som gjerne betyr en aktiv tilstedeværelse på sosiale medier) på toppen av alle de andre arbeidsoppgavene du sjonglerer?