Bidragskalkyle |
Bidragskalkyler er en enklere metode enn selvkostkalkylen fordi den ikke tar med de indirekte faste kostnadene. Altså de faste kostnadene som ikke direkte har noe med produktet å gjøre. Til tross for sin enkelhet har bidragsmetoden generelt stor relevans. En bidragskalkyle er gjerne bygd opp slik:
![]() |
Dekningsbidraget skal både bidra til å dekke indirekte faste kostnader og gi fortjeneste. Et produkt eller en tjeneste med negativt dekningsbidrag er altså ikke noe å satse på; det vil nemlig øke underskuddet for hvert salg.
En Boeing 737 koster 480 millioner i innkjøp og har en levetid på 20 år. Maskinen har 130 seter og et crew på seks.
Med dette som utgangspunkt kan vi kalkulere følgende bidragskalkyle.
Avdrag Boeing pr. dag | 66 666 |
Lønn kabinsatte per dag | 9 589 |
Drivstoff | 450 000 |
Sum kostnad | 526 255 |
Minimumskost per dag med 130 passasjerer | |
En flyvning per dag | 4 048 |
To flyvninger per dag | 2 024 |
Tre flyvninger per dag | 1 349 |
Nå er det ikke slik at et fly kan regne med å være fullt på hver eneste flyvning, så om en regner et snitt på 75 passasjerer, vil en komme nærmere sannheten. I kalkyle ovenfor er det heller ikke lagt inn kostnader i forbindelse med vedlikehold eller landingsavgifter for å lande på forskjellige flyplasser.