Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!


 
                   

Distributørmerker

 

Forekommer i to former;

  1. Reservasjon av et varemerke for en distributør. Varemerket blir leverandørens/ produsentens eiendom.
  2. Distributøren eier et varemerke selv og selger produktet under dette merke.

 

Nærmere forklart.

Et varemerke kan bestå av:
  • ord og ordforbindelser, navn, logoer, figurer og bilder, bokstaver, tall, emballasje, lyd eller kombinasjoner av disse.
  •  som for eksempel sommerfuglen fra Kari Traa eller buen fra Nike.
  • som for eksempel Swix og Kaptein Sabeltann
  • som inneholder både ord og bilder, som for eksempel flaskeetiketter
  • som for eksempel "Rent mel i posen". 
  • som for eksempel formen på en parfymeflaske
  • for eksempel IBM og 4711

Lydmerke

Krav til et varemerke

Et varemerke kan registreres bare hvis det er egnet til å skille dine varer og/eller tjenester fra andres.

Et varemerke skal ha særpreg

Et varemerke skal gi uttrykk for noe mer enn egenskaper eller kvaliteter ved varene eller tjenestene du skal bruke det for - på fagspråk kaller vi det «særpreg». Varemerket skal sikre at forbrukeren kjenner igjen den som tilbyr en bestemt vare eller tjeneste.

  • Eksempel:
    Et slagord som WE KEEP OUR PROMISES (søkt for kosmetikk og legemidler) vil vi ikke uten videre kunne registrere fordi det kun fremstår som et rosende utsagn om at du kan stole på at produktene holder hva produsenten lover. Alle må få lov til å si det samme.

Beskrive varen eller tjenesten 
Du kan ikke uten videre få enerett til merker som kun beskriver varen eller tjenesten. Med «beskrivende» mener vi eksempelvis at varemerket sier hva du produserer, eller forteller om egenskaper eller kvaliteter ved varen eller tjenesten.

Les mer på Patenstyret.