Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!


 
                   

Distribusjonspolitikk

 

De retningslinjer man velger for dristribusjon av sine produkter frem til forbrukerne, med andre ord valg av distribusjonsvei og distribusjonsledd.

 

Nærmere forklart.

Frem til 2013 var mye av distribusjon av varer knyttet direkte til lokal varehandel. Kjøpesentre og detaljistbutikker i byens hovedgater stod for brorparten av varehandelen.

Men så tok Internetthandelen seg opp. Det ble snakket om hvor lett det var å kjøpe varer på Amazon og få dem levert direkte på døren, store merkevareleverandører fulgte etter og i dag (2019) har også IKEA bestemt seg for å legge ned flere av sine varehus. Likeså har H & M og andre kjente varemerker som tidligere var representert i alle store norske byer.

Distribusjonspolitikk vil være å finne den billigste distribusjonen til flest mulige markeder, og som IKEA vil flere og flere internasjonale merkvarer bli distribusert fra store varelager direkte ut til kunden. Og i fremtiden vil en måtte venne seg til at de fleste varer kommer til å bli distrubuert fra store varesentraler i utlandet.