Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!


 
                   

Butikkindeks

 

Oppgaver over løpende undersøkelser i et utvalg butikker, der man har målt omsetning, lagerbeholdning, distribusjonsgrad, omsetningshastighet o.l. for bestemte varegrupper.

 

Nærmere forklart.

Det er ikke tilfeldig plassering av varene i dagligvarehandelen. På din ferd gjennom hyllemetere med vaskepulver og snacks vandrer du igjennom en nøye regisserte landsskap.

Og noen har gjort dette til sitt levebrød.

Analytikerne i ACNielsen Norge fikk godt betalt for å måle, analysere og gi råd til landets kjøpmenn i 2007. Selskapet solgte butikkindekser, butikkregistre, vareplasseringsanalyser og intervjubaserte undersøkelser for over 150 millioner. En økning på 16 prosent fra året før.

Selskapet dro inn driftsinntekter på 156 millioner fra 1. desember 2006 til 31. desember 2007. Samme periode drøye året før var inntektene på 134 millioner. Før skatt fikk selskapet et resultat på 33,3 millioner. Opp fra 21 millioner perioden før. Dette ga en resultatøkning på over 50 prosent. Og sjefen til 68 ansatte, Arne Reiler, hadde god grunn til å være fornøyd. Tallene fra forrige periode er de beste siden 2001.

Referanse: Nettavisen