Finansleksikonet bruker cookies for å forbedre nettstedet. Finn ut mer her!



 
 
 

FINANSLEKSIKON K
 
Kameo
Kapitalbalansen
Kapitaldannelse - se Realinvesteringer
Kapitaldekning
Kapitalforsikring
Kapitalforvaltning
Kapitalgoder
Kapitalinntekt (Regnskap)
Kapitalisering
Kapitalisert inntekt
Kapitalisert rente
Kapitalisme
Kapitalkonto
Kapitalmarkedet
Kapitalmarkedslinjen
Kapitalregnskapet
Kapitalrente
Kapitalslit
Kapitalverdimodellen
Karenstid
Kartell
Kasko
Kaskoforsikring
Kassakreditt - se Kassakredittlån
Kassakredittlån
Kausjon
Kausjonist
Kausjonsveksel
Keynesianisme
Kjerneinflasjon
Kjæremål
Kjøp til beste
Kjøpekort
Kjøpekraft
Kjøpekraftindeks
Kjøpekraftsparitet
Kjøpekraftsparitetsteori
Kjøperkurs
Kjøpsrettobligasjon
Kjøpsopsjon
Kjøpt Straddle
Kjøpt Strangle
Klassegrenser
Klassemidtpunkt
Klassevidde
Klepp sparebanks historie
Klp's historie
Klæbu sparebanks historie
Koassuranse
Knock-out warrant
Kollektiv forsikring
Kollektiv pensjonsforsikring
Kombinasjon
Kombinasjonsfond
Kommandittselskap KS (Regnskap)
Kommunenummer
Komplekse tall
Komplementaren (Regnskap)
Konferering
Konjuktur
Konjukturindikator
Konjukturledighet
Konjukturpolitikk
Konjuktursvigninger
Konjukturteorier
Konkurranseevne
Konkurransekursindeksen (KKI)
Konkurranselover
Konkurranseutsatte næringer
Konkursrådet
Konsum
Konsumere (forbruke) - se Konsum
Konsument (Regnskap)
Konsumentmarked (Regnskap)
Konsumentoverskudd
Konsumentpris (Regnskap)
Konsumgoder
Konsumkapital
Konsumkreditt - se Forbrukskreditt
Konsumprisindeksen (KPI)
Konsumledet vekst
Konsumtilbøyelighet
Konsumtilbøyelighet (Formel)
Konsumvaner
Kontantremburs
Kontantstrøm (Regnskap)
Kontatrabok - se Bankbok
Kontinuerlig rente
Kontinuitetsprinsnippet
Kontraksjustering
Kontraktiv
Kontraktiv finanspolitikk
Kontraktiv pengepolitikk
Kontrære investorer
Konvergens
Konvertering
Konverteringsfrist
Konverteringsrett
Konvertibel obligasjon
Konvertibilitet
Korrealdebitor
Korrealhypotek
Korrekte kurser
Korrelasjon
Korreleasjonskoeffisient
Kort sikt - se korte renter
Korte renter
Kortidsrente - se Korte renter
Kortsiktige verdipapirer
Kostnadsbestemt inflasjon
Kovarians
KPI-JAE
KPIXE
Kragerø sparebanks historie
Kreditere
Kreditmora (Regnskap)
Kredittderivater
Kredittfinansiering
Kredittfond
Kredittforeninger
Kredittforetak
Kredittforsikring (Regnskap)
Kreditthusholdning
Kredittindikatoren (K2)
Kredittinstitusjon((er)
Kredittinstramming
Kredittkort
Kredittmarked
Kredittmultiplikator
Kredittobligasjon
Kredittopplysning
Kredittrating
Kredittremburs
Kredittrisiko
Kredittspread
Kredittvurdering
Kretsløp - se Økonomisk kretsløp
Krysset sjekk
Kryssing
KS-andeler
Kumulasjon
Kumulativ rente
Kumulative preferanseaksjer
Kumulativt utbytte
Kupong
Kupongrente
Kurs
Kurs/ cash-flow
Kurs/ fortjeneste
Kursgevinst/-tap
Kursreserve
Kursreguleringsfond
Kursverdi
Kurtasje
Kvalifisert aksept
Kvantative lettelser
Kvantative restriksjoner
Kvantitetsteorien
Kvinesdal sparebanks historie
 
 

Finans og pengebruk blant «millennials»

Det finnes mange ulike syn på trendene blant såkalte «millennials», eller generasjonen født mellom 81 og 96. Avokadolatter, regnbuebagels og slitte joggesko er bare noen av tingene de har lagt sin elsk på. Til tider kan deres smak virke merkelig, men det viktig å vite hvordan deres oppførsel og livssyn skiller seg fra andre generasjoner, spesielt med tanke på at de nå er verdens største markedssegment.

Plante
Kilde: Unsplash

 

Ansvarlige investorer

20. September var et bevis på at de yngre generasjonene vil ha endringer, og sannheten angående klimaet. De er engasjerte og følger tett med på hva som skrives på nett. Samtidig ser vi at populariteten til bedrifter og produkter som har en positiv samfunnsinnvirkning øker. Å donere et par kroner til veldedighet gjennom et kjøp av en kaffe er nå blitt svært attraktivt. På samme måte holder de firmaer til ordet sitt, og retter sylskarp kritikk til de som svikter sitt samfunnsansvar.

Avis

Kilde: Unsplash

 

Krever mye, men med god grunn

Verden blir stadig mer globalisert ved hjelp av teknologi og internettet. Hver dag kan man lett se bilder og videoer fra andre siden av verden. Dette gjelder også når det står om kundeopplevelser og merkevarer. Når man har vokst opp med internett er det naturlig å sammenligne priser på nett, samt å stille større krav til varene eller tjenestene man kjøper.

Ett eksempel på dette er at flere nettbutikker har begynt å tilby gratis prøveperioder på alt fra filmer til klær eller mat. Netflix er toneangivende, da de var en av firmaene som raskt skjønte at en 30 dager lang prøveperiode ville tiltrekke flere kunder. Denne strategien er også godt kjent blant treningssenter og spilleverandører. De som vil spille kan lett finne ut at det er

gratis bingospill på fredager hos bingo.com. Dette taler til de som vil prøve før de kjøper noe, men også trenden for å tilby tidsbestemte tilbud. Et annet eksempel på dette er Black Friday, som i senere år har tatt Norge med storm. Tydeligvis er dette noe denne generasjonen liker.

Kilde: Unsplash

 

Opplevelser framfor ting

Grunnet høye boligpriser er det mange millennials som sliter med å slå igjennom på boligmarkedet uten hjelp fra banken til mor og far. Men det å eie fysiske gjenstander har blitt stadig mindre interessant for mange av dem, som heller vil bruke sin tid og penger på opplevelser. Det å reise har blitt noe man gjør oftere, og blir sett på som en minst like fullverdig investering som en leilighet.

Bruken av teknologi endret måten opplevelser oppdages og deles. Det er nå lettere å få informasjon om hva enn man vil, noe som gjør det lettere å finne opplevelser som passer sin smak. Det samme prinsippet gjelder finans. For de som vil lykkes å tilby noe til denne generasjonen gjelder det å tenke på at man ikke må følge trendene, men heller fokusere på å øke sitt samfunnsengasjement, tilby gunstige måter å prøve produktet eller tjenesten, investere i brukeropplevelsen, og selvsagt sørge for at det går an å oppdage deg på mobile plattformer.