Bisnode - en telefonselger du virkelig bør takke nei til!
 
Ønsker du å motbevise denne artikkelen, er du hjertelig velkommen til å skrive til oss - post@finansleksikon.no

 

Bilde fra Blå G

 

En svakhet ved muntlige avtaler er at slike avtaler bevismessig står svakt. Blir det uenighet om det er inngått muntlig avtale, og eventuelt hva avtalen omfatter, ender partene gjerne opp i en situasjon hvor man står ord mot ord. I slike tilfeller er det viktig å ha bevis på at det er inngått en muntlig avtale. Vitner eller dokumentasjon på avtale kan i slike tilfeller være helt avgjørende. Det er derfor å anbefale nedtegnelse av avtaler skriftlig, eller inngåelse av avtaler på en måte som gjør avtalen etterviselig.

Derfor starter Bisdnode sin salgsstrategi med å ringe opp kunder med god kredittscore. Og selvfølgelig liker mennesker å høre at de har skjøttet sin økonomi godt.

Det du imidlertid ikke tar innover deg i all skryten som tilkommer deg i begynnelsen av samtalen, er at hele samtalen blir tatt opp på lydlogg. Det er nemlig lydloggen som Bisnode senere bruker som bevismiddel på at du har inngått en abonnmentsavtale med dem - en avtale du overhode ikke har mulighet til å avbestille.

Ja, om du til slutt gir inn for den pågående selgeren som maser og maser om at du virkelig trenger den rapporten som viser hvor flink du har vært, får du beskjed om at siste del av avtalen må spilles inn på lydlogg. Faktum er at denne lydloggen faktisk ble satt i gang alleede da du svarte telefonen. Men først på slutten av samtalen blir du gjort oppmerksom på at de har en lydlogg av samtalen.

Senere mottar du en kort e-post med bekreftelse på kjøpet. Og med stor sannsynlighet overses den linjen hvor det står at abonnementet fornyes automatisk.

Men kjøpte en egentlig et abonnement?

Samtalen dreide seg i all hovedsak om kjøp av en rapport som du kunne benytte til å imponere dine forretningsforbidnelser med. Tilleggsproduktet som viser seg å være et abonnment var introdusert for å sukre fløten, slik at du til slutt kunne gi ditt samtykke.

Tillit er ikke noe som kan kjøpes. Det er noe du dyrebart erverver deg over lang tid, og som det tar kun ett sekund og miste.

Abonnementer selges av mange. Og det er ingenting feil med det. Alle landets aviser selger abonnement, Microsoft, Apple og alle store leverandører gjør det samme.

Men hvor de aller fleste tilbyr deg en egen innlogging hvor du kan følge med på ditt abonnement (og ikke minst avslutte det), velger Bisnode å true deg med inkasso, forliksråd og det som derpå følger om du ikke betaler.

Og den eneste måten du kan si opp abonnementet hos dem er å finne tilbake til den e-posten du mottok rett etter telefonsamtalen og respondere på denne.

Der andre seriøse leverandører av tjenester og produkter velger å minne deg på at du har et løpende abonnement god tid i forveien, velger Bisnode å sende deg faktura på fornyelsesdagen. De ser ingen problem i å kreve deg for et nytt år. At du ikke har lagt merke til at du har inngått et abonnement med dem er ditt problem - ikke deres.

Som sagt. Tillit er ikke noe du kan kjøpe. Den opparbeides gjennom ærlighet, og da er det vanskelig å se hvordan Bisnode som faktisk lever av å selge ærlighet greier å være så uærlig.

På godt norsk kalles det telefonsvindel.